معرفی

چطور منو بنویسیم؟

 

1- انتخاب آیتم های منو
نوشتن منوی رستوران بسیار حائز اهمیت است. چه غذاهایی را باید در منو گنجاند و از ارائه چه غذاهایی باید صرف نظر کرد؟ یک منو ایده آل ترکیب و تعادلی از غذاهای منحصر به فرد و غذاهای قدیمی و دلخواه اکثریت مشتریان می باشد. همچنین باید در برگیرنده ی غذاهایی با قیمت متعادل برای حفظ سود باشد. غذاهایی را باید انتخاب کرد که بتوان در مواقع شلوغی و پیک رستوران در آشپزخانه به سرعت تهیه و ارائه کرد.

2- قیمت گذاری آیتم های منو
دانستن قیمت مواد اولیه برای نوشتن یک منوی سودآور ضروری است. به عبارتی برای قیمت‌گذاری آیتم‌های منو دقیقاً نیاز دارید بدانید قیمت مواد اولیه ی هر غذا چقدر است.
به طور متوسط سود هر منو برای شما چیزی حدود 4 الی 4/5 برابر می باشد.مثلاً که اگر شما مواد اولیه را 1000 تومان خریداری کنید باید چیزی در حدود 4500 تومان به فروش برسانید.

شاید به نظر برسد که شما مبلغ بسیار بالایی سود خواهید کرد ولی فراموش نکنید که شما صرفاً بابت همان مواد غذایی پول نمی‌گیرید.
شما به افرادی بابت آماده سازی، پخت، سرو، نظافت سالن و … پول پرداخت میکنید به علاوه شما هزینه هایی مثل هزینه های جاری نیز دارید.

3- در مورد طرح بندی منو تصمیم بگیرید
فونت و رنگ آمیزی طرح منو شما باید تم رستوران شما را منعکس کند. به‌عنوان مثال اگر شما قصد دارید یک رستوران مکزیکی راه‌اندازی کنید، رنگ‌های پر جنب و جوش مثل قرمز، بنفش، فیروزه‌ای و سبز انتخاب‌های مناسبی برای منو خواهد بود. دقت کنید که از فونت های بسیار ریز یا فونت هایی که خواندن آنها دشوار است پرهیز کنید.

4- در طراحی منوی رستوران از چه چیزهایی باید اجتناب کرد
منو قلب هر رستوران محسوب می شود. در حقیقت ویترینی است برای انواع غذا و نوشیدنی شما. درحالی که می‌توان منوها را به عناوین مختلف و متنوع به مشتریان ارائه داد. ولی چند دستورالعمل مهم وجود داد که برای نوشتن و طراحی منو باید رعایت کرد.
همانطور که قبلاً گفته شد از فونت های غیر معمول و سخت برای نوشتن منو استفاده نکنید. از نوشتن مقدار دقیق غذایی که در بشقاب مشتری سرو خواهد شد پرهیز کنید.

از نوشتن بیش از حد اصطلاحات آشپزی خودداری کنید، منو شما باید برای همه قابل درک باشد و بسیاری موارد مشابه دیگر.

5- منوی خود را آپدیت کنید
منو چیزی نیست که یکبار نوشته شود و بعد به دست فراموشی سپرده شود. منوی خود را حداقل سالی یکبار و ترجیحاً سالی دوبار آپدیت کنید. به‌روزرسانی منظم منو به شما اجازه می‌دهد تا غذاهایی را که محبوب‌تر هستند را تقویت، و غذاهای کم فروش‌تر را بررسی کنید.

  • راهنمای منونویسی حرفه‌ای
    طراحی منو رستوران کاری دشوار و نیازمند اصول مهندسی می باشد، که شناخت کامل غذا ها، مراجعه کنندگان و تجهیزات آشپزخانه صنعتی را در بر می گیرد. یک منوی حرفه ای و تاثیر گزار تصویرگر خود رستوران و سرویس و خدمات آن به مشتریان می باشد. در این مقاله به آموزش نکات و ترفندهایی می‌پردازیم که به وسیله آن بتوان بهترین و مناسب‌ترین منو را، برای داشتن کسب و کاری موفق طراحی کرد.
  • به منو شخصیت بدهیم!
    داشتن شناسنامه ای برای رستوران و کافی شاپ جزو یکی از اولیت‌های منو نویسی است. چیزی که شما را نسبت به سایر رقبا متمایز می‌کند و افراد جامعه شما را با آن شاخصه می‌شناسند و به یاد می‌آورند. استفاده از یک منوی حرفه ای یعنی رعایت قوانین و شرایط مخصوص و مهندسی شده! موارد و آیتم‌های ویژه خود را در منو پخش کنید تا مشتریان با هر بار مراجعه تجربه جدیدی را در رستوران و کافی شاپ شما احساس کنند، مراجعین را با پیشنهادهای مخصوص خودتان هیجان‌زده کنید.

منظور از طراحی و منو نویسی مهندسی چیست؟
شما به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار باید شرایطی را ایجاد کنید که مراجعین بتوانند در کمترین زمان بهترین آیتم را سفارش دهند. ضمن اینکه پیچیدگی و گنگی در منو مراجعین را گیج می‌کند و نهایتا بخاطر عدم رعایت اصول طراحی منوی استاندارد، مشتری موفق به انتخاب بهترین گزینه نمی‌شود و تجربه خوبی از رستوران شما کسب نمی‌کند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *